On the go and need some assistance? Call our Helpline:
MEDIA RELEASES
PERKHIDMATAN LRT ANTARA BANDAR TASIK SELATAN DAN SUNGAI BESI KEMBALI PULIH JAM 3.20 PETANG
Monday, 8 February 2021

Kuala Lumpur

KUALA LUMPUR, 8 Februari – Rapid Rail Sdn Bhd, selaku pengendali perkhidmatan LRT Laluan Ampang/ Sri Petaling, ingin memaklumkan bahawa terdapat gangguan perkhidmatan LRT Laluan Sri Petaling di antara Stesen Bandar Tasik Selatan ke Stesen Sungai Besi seawal jam 8.55 pagi tadi.

1

Gangguan ini adalah disebabkan oleh plat pemungut bekalan kuasa atau ‘collector shoe’ pada salah sebuah tren laluan berkenaan telah patah dan seterusnya menyebabkan kerosakan pada rel bekalan kuasa ketiga atau ‘third rail power’. Ini, sekaligus, menghalang bekalan kuasa utama yang diperlukan untuk menggerakkan tren di antara stesen tersebut. Sejurus menerima laporan, kakitangan teknikal telah bergegas untuk memperbaiki kerosakan tersebut.

Ekoran dari kejadian tersebut, perkhidmatan tren di antara Stesen Bandar Tasik Selatan ke Stesen Sungai Besi tidak dapat beroperasi seperti biasa.

Perkhidmatan bas perantara percuma di antara Stesen Bandar Tun Razak ke Stesen Bukit Jalil dan perkhidmatan tren perantara dari Stesen Bukit Jalil ke Stesen Chan Sow Lin telah disediakan untuk membantu penumpang meneruskan perjalanan mereka semasa ketiadaan perkhidmatan tren tersebut.

Bekalan kuasa telah kembali pulih pada jam 3.00 petang dan perkhidmatan kembali normal pada jam 3.20 petang . Sepanjang gangguan perkhidmatan, kakitangan Rapid KL mengawal pergerakan dan membantu penumpang untuk mengelak kesesakan di platform dan stesen. Selain itu, pengumuman berterusan turut dibuat di dalam tren serta stesen di sepanjang Laluan Ampang/ Sri Petaling serta di Laluan LRT Kelana Jaya, MRT Kajang dan Monorel KL juga.

Rapid KL kesal dengan insiden yang telah terjadi dan memohon maaf atas kesulitan yang telah berlaku. Sidang media tidak dapat dijalankan seperti biasa berikutan perkembangan semasa situasi COVID-19 serta pematuhan SOP yang telah ditetapkan oleh kerajaan.


3
Change Location
From
    To
      Save Route
      You can only save routes if you are a member. Sign up now to be able to save up to 10 routes! You can also receive updates and news from MyRapid.
      Save Route
      The route has been saved successfully.
      Route has been Saved
      You have saved this route previously. Please try saving another route.
      You have saved more than 10 Routes.
      Opps! You have saved more than the set 10 routes. Please delete one or more route(s) and try again. Thank you.
      Ooops!
      Generic Popup